ניכור הורי במשפחה – משרד עו"ד גילי שטיינר

מהו ניכור הורי?

ניכור הורי הינו מצב של נתק בקשר בין ילד לאחד ההורים ללא הצדק בעת פרידת הזוג. בדרך כלל מדובר בסיטואציה בה הילד מסרב ליצירת קשר עם אחד ההורים, בדרך כלל ההורה שהוא אינו נמצא במשמורתו. במקרים מסוימים, סירוב זה נוצר מעצמו, אך לעיתים הוא נוצר כתוצאה מהתנהגות פגומה של אחד ההורים.ע"פ רוב, המקרים הקשים של ניכור הורי נובעים מהסתה קיצונית של אחד ההורים כלפי ההורה השני. לעתים ההורה הנמצא במצוקה עקב הפירוד משתף את ילדו, יתר על המידה, בפרטי פרטים של בעיותיו הרגשיות. הילד עלול להיקלע לתחושה של נאמנות כפולה ואף לכעוס על ההורה שפגע בהורה האחר. במקרים מסוימים הילד מזדהה עם ההורה ה"סובל" נכנס בנעליו ומרגיש שהוא שונא את ההורה האחר ולא רוצה שום קשר עמו. לדוגמה, ילד שטוען כי הוא לא רוצה לראות את אביו, מאחר ו"גילה" שזה לא אביו הביולוגי (ואמו לא ממהרת להכחיש זאת). במקום אחר נערה במקרה אחר, מתבגרת שרבה עם אמה עוברת לגור בבית אביה ומסרבת להיות בקשר עם אמה. ילדים כאלו מרגישים חצויים כי הם תופסים הורה אחד כטוב והשני כרע.

ניכור הורי כחטיפה מטאפורית של נפש הילד

הצעת חוק של ח״כ לשעבר, רוויטל סוויד, ביקשה להשוות את הניכור ההורי לחטיפת ילדים, שהרי זו חטיפת נפשו של הילד המנוכר. החוק מבקש לתת לבית המשפט סעדים כמו חיוב ההורים והילד בסדנאות הוריות, קבלת תכנית טיפולית, מינוי מתאם הורי, הטלת קנס על ההורה המנכר, חיוב ההורה המפר בהוצאות משפט וקנסות לפי בזיון ביהמ"ש ובמקרים היותר קיצוניים- העברת הילד למשמורת ההורה התובע או הכרזת הילד כ"קטין נזקק" והוצאתו ממשמורת שני ההורים.

תיקים ותקדימים בנושא

בביהמ"ש בת"א מונה שופט מיוחד לנושא זה, ארז שני, שיטפל במקרים אלו בדחיפות, תוך ימים ספורים על מנת שלא יידחו דיונים למספר חודשים. באחד המקרים, שני ילדים בני תשע אינם בקשר עם אביהם מזה שנתיים, מאחר והאם טענה כי האב מסוכן לילדים. נקבע כי לטענה זו אין ביסוס במציאות והיא טענה בעלמא של האם המנכרת. נמצא כי
האֵם לא איפשרה לילדים להיות בקשר עם האב, וזאת על רקע סכסוך כלכלי, והשחירה את האב בפני הילדים.
המומחה בתיק קבע כי האם, ההורה המנכר כאן, נתפסת כהורה מתעלל.

במקרה אחר, לאֵם אין קשר עם בניה התאומים בני ה-16,  על אף שבית המשפט קבע כבר לפני שנה כי על האב להירתם ולעזור בחידוש הקשר בין האם לבניה שגרים עמו. בדיון בבית המשפט טען  האב כי הילדים מאיימים בהתאבדות אם יאלצו אותם להיות בקשר עם האם. השופט קבע שם כי קטין אינו רשאי להחליט כי הוא "מתגרש" ממי מהוריו ומנתק עמו את הקשר. כן נקבע כי האב המנכר, הופך את האם ל-"שכולה" בעוד ילדיה עדיין בחיים, ולכן פעולותיו אינן חוקיות.

השלכותיה של הצעת החוק

אימהות או אבות שמערבים את ילדיהם בקונפליקט הבינ-זוגי, חייבים לדעת כי תופעת הניכור ההורי מוכרת כיום כפעולה הנחשבת להפרעה רפואית-רגשית ונתפסת כהתעללות בקטין שאינה עולה בקנה אחד עם טובת הילד. הניכור ההורי או ההורות "החולנית" והמסיתה פוגעת בהתפתחות הילד ומעוותת את ההבנה והתפיסה שתהיה לו על מערכות יחסים בתוך משפחה. ילדים עם סרבנות קשר לומדים להשתמש במניעת אהבה כמניפולציה וכעונש. ככאלו הם יפתחו חוסר אמון וחשדנות בבני אדם.

בתי המשפט כיום מתייחסים לניכור הורי באופן שלילי ונוטים להשתמש בכל האמצעים שעומדים לרשותם כדי לטפל בעניין. דעו כי גם קיימת אפשרות לתביעה נזיקית של הצד המנוכר לתבוע את ההורה המנכר ובית המשפט אף יסייע בידו.

*אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו”ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

פוסטים אחרונים:

צוואה ירושה וייפוי כח מתמשך

ניהול עיזבון

לעיתים צדדים אינם מסכימים ביניהם על חלוקת ירושה. במקרים אלו יתערב בית המשפט ולו הכוח למנות מנהל עיזבון נייטרלי אשר ינהל את העיזבון עד חלוקת

לקריאת הכתבה »
ייצוג בבית הדין הרבני

בלאגן בבית הדין הרבני

במקרה שפורסם היום הצליח בית הדין הרבני הגדול לעורר את זעמה של אישה לאחר שקבע כי אין הבעל אינו חייב  לתת גט לאישה….היא הפיקה "סרט כחול" בו מבצעת אקטים מיניים עם בן זוגה החדש וביקשה להקרין את הסרט באמצע דיון בבית הדין הרבני בתל אביב.

לקריאת הכתבה »

לתיאום שיחת היכרות השאירו פרטים: